back to top

Περιοδικόν διά την διάπλασιν κορασίδων και παίδων εντός και εκτός Κερκύρας

More

    Ο ερωτικός Αύγουστος του Νίκου Παπάζογλου

    Μες το βλέμμα της ένας τόσο δα ουρανός
    αστράφτει συννεφιάζει αναδιπλώνεται
    μα σαν πέφτει η νύχτα πλημμυρίζει με φως
    φεγγάρι αυγουστιάτικο υψώνεται
    και φέγγει από μέσα η φυλακή…

    Η “Φυλακή”! Αυτή “η άτιμη η φυλακή”, έλεγε ο Παπάζογλου, που μας αναγκάζει να είμαστε “νομιμόφρονες”, αυτή ήταν υπαίτια τελικά για ένα από τα ομορφότερα και πλέον διαχρονικά ερωτικά ελληνικά τραγούδια.

    Ήταν ο μετασεισμικός Ιούνης του 1978 και ο νεαρός πατέρας τότε Παπάζογλου ευρισκόμενος στο Πήλιο ένιωσε μία έλξη απ’ αυτές τις ακατανίκητες που φέρνει ο Αύγουστος, η κάψα του ήλιου, η αλμύρα της θάλασσας, η φουντωμένη γη της Δήμητρας, ο ανθισμένος  κήπος του κορμιού της  Ρέας που ρεί!

    Η  ιστορία λέει πως δεν άντεξε άλλο το μαρτύριο ενός μοιραία ανικανοποίητου έρωτα. Μπήκε στο αυτοκίνητό του, αποφασισμένος να επιστρέψει στη Θεσσαλονίκη. Στη διαδρομή η μελαγχολία και οι σκέψεις του χτύπησαν κόκκινο. Ο “Αύγουστος” μόλις είχε συλληφθεί στο μυαλό του, στιχουργικά και μουσικά.

    Ήταν η πρώτη φορά επίσης, πάντα σύμφωνα με τον δημιουργό, που του βγήκε μια μουσική λόγια, κλασικίζουσα, ανεξάρτητη από τις rock ή τις λαϊκότροπες καταβολές του παρελθόντος και του τότε παρόντος του. Το τραγούδι γράφτηκε για κιθάρα-φωνή και ο Παπάζογλου συνήθιζε να το παρουσιάζει σε φίλους του, δειλά-δειλά στην αρχή.

    Αργότερα προστέθηκαν τα μέρη των εγχόρδων, που το εμπλούτισαν ενορχηστρωτικά με ένα συγκλονιστικό τρόπο, έτσι όπως μάθαμε τον “Αύγουστο” από το άλμπουμ “Χαράτσι” του 1984.

    Έπρεπε να περάσουν δηλαδή έξι χρόνια για να δισκογραφηθεί στο πρώτο προσωπικό άλμπουμ του τραγουδοποιού πια Νίκου Παπάζογλου και όχι απλά του ερμηνευτή του Ρασούλη, του Ξυδάκη, του Νικολόπουλου και των άλλων συνθετών.

    Ο “Αύγουστος” ήταν και είναι ο αισθηματικός λυγμός του Παπάζογλου, η μελαγχολία της ηττημένης λίμπιντο και αυτό το επίπονο απωθημένο ερωτικό ένστικτο που συναντάμε στα ποιήματα του Καβάφη ή και του Χριστιανόπουλου και του Ασλάνογλου, για να θυμηθούμε δύο άλλους μεγάλους ποιητές – συντοπίτες του τραγουδοποιού.

    “Ένα αριστούργημα” είχε χαρακτηρίσει τον “Αύγουστο” από το Τρίτο Πρόγραμμα ο Μάνος Χατζιδάκις πριν ακόμη βγει ο δίσκος!  Ήξερε να εκτιμά τα νεογέννητα διαμάντια ο μαέστρος.

    Ένα Live βίντεο από τη συναυλία στο Σέιχ Σου, με τον Μάλαμα σχεδόν παιδί στην κιθάρα  (από 0.20″-032″ ) σε μια εποχή όπου οι άνθρωποι είχαν αναπτήρες και βλέμματα για φως και όχι τα κωλοκινητά…

    image_pdf

    Δείτε επίσης

    Γιάννης Βογιατζής

    Στη μνήμη του τροβαδόρου που αναχώρησε για το επέκεινα προχθές θα θυμίσουμε δύο κορυφαίες μοναδικές εκτελέσεις.

    Ο Μακ ο μαχαιροβγάλτης

    Το τραγούδι "Mack the Knife" ή "The Ballad of Mack the Knife" γράφτηκε για το μιούζικαλ "Η όπερα της πεντάρας" σε σύνθεση του Κουρτ Βάιλ και λιμπρέτο του Μπερτολτ Μπρεχτ, που έκανε πρεμιέρα το 1928 στο Βερολίνο.

    Νίκος Λαβράνος – Ο Κερκυραίος άνθρωπος-ορχήστρα

    Aπό τους τρεις διάσημους μουσικούς της οικογενείας Λαβράνου, ο μεσαίος, ο Νίκος -λιγότερο γνωστός από το διεθνή Γεράσιμο- ήταν και παραμένει ο άνθρωπος Ορχήστρα.

    Πατρίς Τιμπό, ο διάδοχος του Μαρσέλ Μαρσό

    Παίζει και στο σινεμά, γράφει, αλλά κύρια σηκώνει σε οne man show δίωρες παραστάσεις, βγάζοντας από το λαρύγγι του και ήχους μηχανών, φρεναρισμάτων, φυσικών φαινομένων, κουζινικών, πουλιών κλπ.