Πολλές από τις ταινίες του Θεόδωρου Αγγελόπουλου (1935 – 2012) (Μεγαλέξανδρος, Ο Θίασος, Αναπαράσταση, Ο Μελισσοκόμος) διαδραματίζονται στο ομιχλώδες τοπίο της Ηπείρου, στα Γιάννενα και τα Ζαγοροχώρια.
Ο ”Θίασος” του 1975 γυρίστηκε σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας όπως η Άμφισσα, η Ξάνθη, τα Γιάννενα και το Αίγιο και αφηγείται τις περιπέτειες μιας ομάδας ηθοποιών και της παράστασής τους, του βουκολικού δράματος της Γκόλφως της βοσκοπούλας. Η υπόθεση του έργου εξελίσσεται παράλληλα με τα πολιτικά γεγονότα της νεώτερης Ελλάδας κατά τα έτη 1939 έως και 1952 χωρίς οι πρωταγωνιστές της να παραμένουν αμέτοχοι.
Υπό την έννοια του κινηματογραφιστή που συνδυάζει χρονικογράφημα και μυθοπλασία, το έργο του Αγγελόπουλου δεν είναι απλά μια αναφορά στην ιστορία αλλά κομμάτι της, όσο κι αν η προσωπική του οπτική αντανακλά τη πολιτική του θέση.
Η μουσική επένδυση έχει επιλεγεί από το Λουκιανό Κηλαηδόνη. Το εναρκτήριο κλισέ και επωδός σε κάθε παράσταση ”Γιαξεμπόρε”, παραφθορά της φράσης ”Γεια σου αμόρε” αποτελεί αναφορά σε τύπο χορού και τραγουδιού που ακούγονταν σε καμπαρέ και χοροθεάματα του 19ου αιώνα. Στο βίντεο που ακολουθεί ακούγεται η ανάλυση του όρου από το σκηνοθέτη.
Κάποια από τα μέρη που έγιναν τα γυρίσματα είναι αναγνωρίσιμα μιας και έχουν παραμείνει αναλλοίωτα. Στα Γιάννενα μπορεί κανείς να βρει ακόμη και σήμερα το πανδοχείο που έμεναν οι ηθοποιοί, μη κατοικήσιμο βέβαια και ερειπωμένο, καθώς επίσης και το δρόμο που βρίσκεται παραπλεύρως των τειχών και ενώνει τη περιοχή της λίμνης με τη πόλη. Απόδειξη οι φωτογραφίες που τραβήχτηκαν ένα πρωινό του τρέχοντος Οκτώβρη.
Τέτοια ατόφια δείγματα λαϊκής αρχιτεκτονικής βρίσκονται παντού μιας και οι ανώνυμοι τεχνίτες που τα κατασκεύασαν είχαν αναγάγει τη κατάρτισή τους σε τέχνη, προϊόντα ορθής σκέψης και προσαρμοστικότητας.
Ακολουθούν οι φωτογραφίες από το τότε και το τώρα, η ανάλυση του σκηνοθέτη για το ”Γιαξεμπόρε” και το βίντεο της ταινίας.